logo

Månedens anbefaling

blicious_negativ_logo
book_tid

Månedens anbefaling

Sommer + Sol + Strand = FERIE & SOLCREMER

Sommeren er over os, det betyder at der er behov for at justerer dine daglige hudpleje rutiner. Ahhh der er intet så skønt som når solen varmer vores hud, og huden begynder at brune, lige pludselig ser vi bare sundere og gladere ud, meeeen! ja for der er også et men, selv om solen er sund for os, så kan den også være farlig hvis du ikke soler dig rigtigt -  konsekvenserne af ikke at passe ordenligt på din hud i solen, ser du desværre ikke NU - altså lige bortset fra hvis du bliver solskoldet, ja så ser du rødmen, men det er kun det der sker på overfladen, nede i huden sker der andre ting, som først viser sig senere hen, jeg plejer at sige at "huden er som en båndoptager - den optager alt det du gør ved den her og nu, men viser dig første skaderne om 10-15 år  hvis du ikke soler dig rigtigt.  Over 90 procent af hudens ældning bliver forårsaget af solens skadelige UV stråler.

Den officielle tekniske betegnelse for denne type skader på huden kaldes ’photoaging’: for tidlig ældning af huden på grund af gentagen udsættelse for UV-stråling. Og UV- strålerne er der altid, uanset om det er overskyet eller solen står højt på himmelen, UV-strålerne er nemlig usynlige.

LIDT HURTIGT OMKRING SOLENS STRÅLER:

Solen er en energikilde, der når vores planet i form af elektromagnetiske stråler med forskellige bølgelængder.

50 %" af solens stråler er i form af  synligt lys ( det der gør der er forskel på dag og nat) de kaldes også for HEV ståler " high-energy visible light" disse stråler findes også i lyset fra Smartphones - Tablets - Computer skærme, hvorfor flere og flere brands er begyndt at have et HEV-FILTER i deres cremer, idet HEV strålerne kan trænge dybt ned i huden og lave skader, der kan resulterer i Oxydering = "mangedobling af kroppens FRIE RADIKALER" af vores hudceller og lave skader på vores pigmentceller.

45 % af solens stråler er (IR) Infrarøde stråling, de er usynlige, men du mærker dem på din hud som varme. IR stråler trænger også dybt ned i huden og beskadiger hudens celler.

Den USYNLIGE fjende: Sidst men absolut ikke mindst er der UV-strålerne, de udgør kun 5 % af solens stråler, men er yderst skadelige hvis du ikke passer på. UV strålerne kan ikke ses af det blotte øje, hvilket gør solens eksponering en usynlig risiko. Der findes 3 forskellige: UVA UVB UVC

UVC - er de mest farlige, for havde jorden ikke et OZON lag, til at beskytte os mod dem, ja så ville alt brænde op her på jorden ( derfor er det yderst vigtigt der ikke er huller i ozonlaget) UVC strålerne er også direkte Cancer fremkaldende, hvis vi altså ikke er brændt op inden!

UVA - er dem der ælder huden mest, de ødelægger de collagene og elastine fiber i huden, så huden bliver slap og rynket, og ved overdreven soldyrkning, uden ordenlig beskyttelse, speedes hudens naturlig ældnings process op.

UVB - er de ståler der stimulerer din huds melanin produktion (pigment), men er også dem der giver dig solskoldning, hvis din hud ikke er god til at producerer pigment. Årsagen til at du bliver brun, er absolut ikke fordi du skal se smukkere ud ( selv om den brune hud, gennem årene er blevet et tegn på sundhed, altså hvis du ikke lige har dyrket solen så meget at din hud ligner brændt læder) nej årsagen til at din hud bliver brun, er hudens måde at beskytte sig selv på overfor de ultraviolette stråler.

Solstråling og huden

De forskellige bølgelængder af strålerne, der når vores kroppe, trænger ind i vores hud på forskellig dybder og producerer differentierede biologiske effekter.

Huden har selv et forsvarssystem mod solstråling, såsom melaninproduktion eller frigivelse af antioxidantstoffer. Den har dog ikke en naturlig evne til at beskytte sig mod alle virkninger af lejlighedsvis eller kumulativ overeksponering af solen.

Men HVILKEN soltype ER DU?  hvor meget sol kan din hud tåle uden at du bliver forbrændt? og hvilken Solfaktor "SPF" skal du bruge?

Soltyper klassificeres efter en international skala, kaldet Fitzpatrick hudtype (eller Phototype ) der afhænger af mængden af melanin pigment i huden. Lysere hud forbrændes lettere og bruner langsomt, og har derved brug for mere og højere beskyttelse mod solen. Mørkere hud bruner hurtiger, og bliver ikke så forbrændt, men har også mere tilbøjelighed til at udvikle postinflammatorisk pigmentering efter skader ( mørke/brune pletter).

Da jeg for mere en 30 år siden startede i branchen, var det ganske almindeligt at det kun var de lyse hudtyper der brugte solcremer, og dem der var mørker i huden og blev brune med det samme, brugte intet ( desværre er der nogle derude, der stadig ikke bruger noget, fordi de ikke ser skaderne med det samme, men de bliver klogere når de bliver ældre, desværre! ) dengang var der også solcremer med lave SPF (Sun Protection Factor) men i dag er de fleste solcremer der er på markedet på SPF 30 eller SPF 50+, i dag indeholder de fleste af solcremerne også det der hedder et BREDSPEKTRET solfilter, førhen var et SPF regnet ud efter hvor meget beskyttelse det gav mod UVB strålerne, idet det er dem der giver solskoldningerne, så en SPF på 15 el. 30 kunne måske kun indeholde et UVA filter på SPF 4, men så var det man opdagede at solens stråler også speedede hudens ældning op, og i dag bruger de fleste producenter et bredspektret solfilter, altså lige meget beskyttelse mod både UVA & UVB - men tjek lige for en sikkerheds skyld på tuben, der skal stå BREDSPEKTRET på.  Der bruges i dag i højere grad også det der kaldes FYSISKE solfiltre, idet at mange reagerer på de KEMISKE, især hvis du i forvejen har en lys og dermed mere sart hud, er risikoen for at reagerer mod de KEMISKE filter større, da du har brug for højre SPF end den mørkere hudtype. De fleste FYSISKE filtre består af TITANIUMDIOXID, som er et naturligt mineral, de fysiske filter virker som små spejle på hudens overflade, og reflekterer solens skadelige stråler væk fra huden, de Kemiske filtre, trænger ned i huden og absorberer de skadelige stråler, i de fleste tilfælde bruges en kombination af begge filter, for at sikre optimal beskyttelse mod solen.

NÅR NU JEG BRUGER SOLCREME, KAN JEG SÅ VÆRE UDE I SOLEN HELE DAGEN?

NEJ NEJ NEJ Du bør ALTID sole med måde, det at du bruger solcreme, betyder ikke at du blot kan være ude hele dagen, du bør for det første altid undgå solen i tidsrummet mellem 12 & 15, da solens stråler er stærkest der. Og det er ikke nok blot at søge skygge, for vores USYNLIGE fjende lure også i skyggen, den eneste forskel når du opholder dig i skyggen er at du ikke mærker solens IR stråler, har du tendens til at blive skoldet så kan det også ske i skyggen. Tænk på dem der arbejder ude hele dagen året rundt, de får farve fra solen uanset om det regner, er overskyet eller solen stå højt på himmelen.

NOGLE FAKTA:

  • Jo flere solskoldninger du får som barn/ung jo større er risikoen for at udvikle hudcancer senere hen i livet.
  • i Danmark har vi en af verdens højeste forekomster af hudkræft målt pr. indbygger, og hyppigheden er stigende. TRIST IK!
  • Det er ikke sundere at dyrke SOLARIE i stedet for den rigtig sol, der er lige så mange risikofaktorer ved solarie som den rigtigt sol.
  •  Det er forkert at tro, at hvis man bare smører nok på, kan man blive i solen lige så længe man vil. Hvis du bliver nød til at være ude i solen hele dagen, skal du tage UV beskyttende tøj på i stedet. UV tøj er også godt til især små børn, som ikke bør få sol.
  • Fordi der står VANDFAST på et solprodukt, betyder det ikke at du kan lade være med at tage solcreme på efter du har badet - der er ingen produkter der holder til at man både sveder, bader og tørrer med håndklæde. ( før i tiden sagde man at ved brug af et vandfast solprodukt, tog det omkring 80 min. ved ophold i vand, før produktet ikke beskyttede mere, og et vandafvisende var det 40 min. Men der findes  i øjeblikket ikke en international standard for, hvornår man må kalde en solcreme for vandfast, det er derfor producenternes egen vurdering, der ligger bag, når de kalder det for vandfast.)
  • Solen giver din krop D-vitamin, dog kan du kun opnå dit daglige D-vitamin behov, i md. maj, juni og juli, og du skal eksponerer dine arme og ben. Her i Skandinavien, er vi lyse i huden, netop for at vi kan optage så meget D-vitamin fra solen som muligt, på korteste tid, da vi ikke har så mange soltimer, hvorimod jo længer syd på vi kommer, jo flere soltimer har de, jo længere tid kan de opholde sig i solen. Min læge fortalte mig engang, at en Afrikaner skal opholde sig 8 timer om dagen i solen, får at opbygge sit daglige D-vitamin behov. Hmm det er letter at tage et daglig D-vitamin tilskud, så er du på den sikre side.
  • Den mængde sol vi som Skandinaver får på en uges ferie sydpå, svare til den mængde sol vi får her i norden på et år!!!
  • Jo tættere du kommer på Ækvator jo stærkere bliver solen, jo højre SPF skal du bruge.
  • Jo Højere du kommer over havets overflade jo stærker bliver solen, jo højre SPF skal du bruge.
  • Fin lyst sand, vand, is og sne intensiverer solens stråler med over 80%, til forskel fra hvis du blot ligger hjemme i haven på græsset, så det kun 3%.
  • Skal du på STORBYFERIE skal du stadig komme solcreme på de steder huden er eksponeret, der er ofte høj forurening i storbyer, så selv om der ligger smog over byen, så forringer forureningen jordens OZON lag, og de USYNLIGE UV stråler er stærkere.
  • Det tager mellem 3-8 dage før der kommer rigtigt gang i din huds melanin produktion, i den periode er din hud ekstra udsat for at blive solskoldet.
  • Hvis du er væk fra solen i mere end 5 dage, går din melanin produktion i dvale igen, og du kan få den ene solskoldning oven på den anden, selv om du har fået farve fra solen. Så hvis du kun kan nå at være ude i solen i weekenden, når du ikke at få gang i din melanin produktion. BRUG EN SELVBRUNER istedet, hvis det er sommerkuløren du går efter.
  • Der er intet FARLIGT ved brug af SELVBRUNER, det er et sukkerstof der hedder DHA som blev opdaget i 50’erne. DHA farver huden brun ved at reagere med aminosyrerne i det øverste lag af huden. Farven fra selvbruneren fader og forsvinder, når de døde hudceller automatisk fjernes ved badning og den almindelig afstødning af huden døde celler. Selvbruner giver ikke nogen beskyttelse mod den rigtigt sol, og du skal derfor altid bruge en SPF hvis du går ud i solen.
  • Solprodukter findes ikke kun i én konsistens, der er både cremer, lotions, spray, gele, med og uden olier, så du kan altid finde lige præcis det produkt der passer til din hudtype, hvad enten du skal på badeferie, storbyferie, vandre i bjergene, eller blot til og fra arbejdet.